מהו ההבדל בין גילוף לפיסול?

פסלים הם אלה שיוצרים חפצים ומבנים מחימר. בניגוד לאמנים היוצרים חפצים מעץ, מאבן או מחומרים אחרים, פסלים פועלים בדרך כלל מתוך תוכנית ייחוס או תוכנית פרופורציה. תוכניות אלה משתמשות לעתים קרובות במערכת רשת עם גרזנים ומטוסים כדי לקבוע את הפרופורציה הליניארית המתאימה של האובייקט. לדוגמה, תנוחות עבור דמויות אנושיות מחושבות בהתייחסות לארבעת המישורים הקרדינליים, ולא לספרה מסורתית.

תהליך הגילוף מתחיל על ידי הגשה או הדחה של חלקים גדולים של האבן שאינם רצויים. כלים אלה כוללים בדרך כלל אזמל נקודתי – פיסת פלדה ארוכה עם נקודה בקצה אחד – וכלי התנדנדות, אזמל בצורת טריז שטוח. הפטיש משמש גם לפיצול או להסרת חתיכות אבן גדולות.

תהליך גילוף העץ מתבצע באופן דומה לזה של גילוף אבן. הפסל מתחיל בשרטוט העיצוב על גזע עץ מפוצל, הקובע את גודלו הכללי של הפסל המוגמר. ניתן להוסיף קטעים נוספים במקרה הצורך. לאחר מכן, צורת הפסל מגולפת בגרזן או אזמל שטוח ראש, אשר שניהם משמשים לגילוף הצורה הסופית. לאחר סיום תהליך הגילוף, פני השטח של הפסל בדרך כלל מחליקים עם שפשופים.

עץ הוא אחד הצורות העתיקות ביותר של פיסול, ויש לו יתרונות רבים וחסרונות. החיסרון האמיתי היחיד של העץ הוא כישוריו – שלא כמו עצמות האבן ובעלי החיים – שהופכים אותם לבלתי ראויים ליצירות מונומנטליות. עץ הוא גם לא חזק כמו אבן ופסל עץ רק יימשך שעות, לא חודשים או אפילו שנים. עם זאת, עץ משמש להכנת פסלים, מסכות, חפצים דתיים וחפצים דקורטיביים כלליים.

ישנן שיטות שונות ליצירת פסלים, אבל רוב האמנים עובדים באופן תוסף. מודל הוא שילוב של מספר חומרים, שמוסיפים ומחסרים, ויוצרים צורה ממסה של חומר. תהליך הדוגמנות נקרא Assemblage, והוא יכול לכלול טכניקות רבות ושונות. הוא עשוי גם להכיל יציקה, שבה מתכת נשפכת לתבנית עד שהיא מתקשה.

תהליך הגילוף דומה לאבן או לעץ, אך החומרים והמבנה של כל חומר דורשים כלים שונים. לדוגמה, עקר-עץ הוא הכלי הנפוץ ביותר, כיוון שיש להם קצה מעוקל חד ולא מפצל את העץ. כלים אחרים כוללים אזמלים שטוחים ושטיחי עץ. לצורך החלקה, נייר זכוכית משמש ליצירת הצורה הסופית של הגילוף.

פרטים נוספים: https://www.tooleden.com/category/woodcarving_chisels